2015. augusztus 9., vasárnap

Gasztrománia

Nos igen: különleges kapcsolatban vagyunk a hasam és én: oda-vissza nagyon szeretjük egymást.
Kedvében is szoktam járni és mindenféle finomsággal tömöm, cserébe ő nem küldi vissza a tömény italokat, hanem lendületesen feldolgozza őket.
Azt szoktam mondani magamról, nagy gasztroperverz vagyok: élvezettel kóstolom meg mindenféle fenntartás nélkül az elém tett, számomra idegen kajákat.
Csábít a felfedezés izgalma, illetve a kíváncsiság: ennek az izének vajon milyen az íze?
Persze néha beletenyerelek egy kiadós meglepetésbe, de ettől csak izgalmasabb lesz a dolog.
Most sorra veszem kedvenc kulináris élményeimet, melyek utazgatásaim közben értek, tehát rendhagyó bejegyzés következik. : )

Hollandia

Nem titok, hogy a hollandok nem nagyon tudnak főzni.
Hogy ennek mi az oka, jó kérdés. Talán jobb, ha hagyjuk is ezt, dolgozzák fel ők, hogy miért bénák. :)

Ami nagyon finom náluk, az a sajt.
Általában is igaz, hogy a tejtermékeik elsőrangúak.
Szép, kövér fű nő arra, hisz óceáni az éghajlatuk, ebből én arra következtetek, hogy ettől adnak nagyon tuti minőségű tejet a tehenek.
Túrót viszont nem készítenek belőle. Egyszerűen nem ismerik, mint találmányt.
A sajtok...fúúú, azokat imádtam.
Rengeteg helyen lehet venni: van az abc-ben, találsz sajtboltot a legtöbb utcában, de piacon se faragsz rá, ha besajtolsz.
Három típust különböztetnek meg: jonge, belegen és oud.

Jonge kaas

Belegen kaas

Oude kaas

Ez a sajt keménységére utal, illetve arra, hogy meddig érlelték: az oud hollandul öreget jelent, ez a fajta sajt, ha szeletelve van cseppet se hajlik, inkább törik, repedezik, morzsolható.
Érdekes, fanyar íze szokott lenni, kicsit kesernyés. Én csak ritkán, inkább bor mellé fogyasztottam, mert száraz. Persze azon belül, hogy oud, eszméletlen sok fajta van, az ember kedvére válogathat.
Az Old Amsterdam elég híres és finom is, ha valaki arra vetődik és szembejön vele ez, akkor ne féljen tőle.

Old Amsterdam
A jonge hollandul fiatal. Az ilyen sajt a trappistára, vagy az átlagos, hazai sajtokra emlékeztet, legalábbis állagra.
Én mindig ilyet szoktam venni, a hűtőmben állandó jelleggel volt némi jonge kaas (kaas = sajt).
Edam egy létező város Amszterdamtól ötven kilométerre északra és minden kedden-pénteken van sajtpiac a városháza előtti téren.
Ja, igen: a legtöbb városban a belváros szívében áll egy nagy tér, aminek Grote Markt szokott lenni a neve. Azt jelenti: nagy piac és az a piactér.
Régebbi, több száz éves településeken ez sok sok éve piacként üzemel. Egy-egy városban heti két piacos nap van és általában nem vasárnap, sőt akkor sok állandó piac ki sem nyit.
Amszterdamban létezik egy régi, hagyományos piac a Waterlooplein-en. (plein = tér, ha arra vetődsz, hasznos lehet), ami lényegében zsibvásár: bárki kiviheti megunt kacatját és bagóért eladhatja. Áll ott néhány állandó stand is, régiségkereskedők árulják portékáikat.
Ők profik, nem is olcsók, de akadnak néha igazi gyöngyszemek a földre terített pokrócokon, melyek mellett idős, holland nénik – bácsik mosolyognak vidáman. És frikkandelt, vagy loempiát majszolnak, de ezekről kicsit később.
Na szóval ott a hajcsattól a biciklibelsőn át van Gogh első életrajzának első kiadásáig minden van.
Szoktam ott böngészkedni, ha rám jön mánia és darabka múltat akarok a kezembe fogni.
Vasárnap még ez a piac is bezár, pedig egyik borongós májusi csütörtök délelőttön, még 2011-ben ébredés után szokásos reggeli sétámat ejtettem meg épp (akkor ott éltem, egy köpésre a piactól: a negyedik amszterdami turnusban lesz róla szó :)) és arra lettem figyelmes, hogy sétál előttem néhány lépésre egy idősebb férfi, a szokatlan pedig az volt, hogy az összes eladó hangos: ’Good morning Sir! Good morning Sir!’ köszöntéssel üdvözölte.
Gondoltam ez lehet valaki, gyorsabban lépkedtem hát és megelőztem. nem volt nehéz, ő is csak andalgott. Ránéztem és földbe gyökerezett a lábam: ott állt előttem Anthony Hopkins, életnagyságban.
Se testőr se senki, csak ráérősen nézelődött a régiségek közt. meglepettségemben nem bírtam megszólítani, de sose feledem el, az tuti. :)

Tehát sajtokat Edam piacán is lehet venni, onnan származik a híres edami sajt. Jártam ott, megéri az utat: amíg a szem ellát csakis sajtokat árulnak, mind házi készítésű, az egész város sajtszagú 0-24-ben. :)


A belegen a jonge és oud között van, megkóstoltam, de csak ritkán vettem, nem a kedvencem.
Van egy holland pia, Jenever a neve (én csak Jennifernek hívom), gabonából főzött pálinkaféleség, inkább vodkára emlékeztet. Párszor megfőttem tőle, na az nagyon finom a belegen sajttal.
Pogácsára szoktam tenni még belőle, mikor nekiállok sütögetni. Ok, biztos sok egyéb módja is van a fogyasztásának, én nem találkoztam többel. Ha ettem is, szeletelve, hideg kajákhoz tettem.

Kitérnék itt a holland étkezési szokásokra. Az tuti, egészségesebb, mint a mienk. Ok, ez nem nehéz :)
Persze elfogult vagyok, szerintem a magyar konyha a legjobb, soha nem szidnám, de ami tény, az tény: az a pár tonna zsír, amit életünkben itthon elfogyasztunk nem tesz jót a szívünknek.

Egy átlagholland néhány gyors falattal kezdi a reggelt. Kávé természetes, ők sokkal gyengébb feketét főznek, mint mi.
Én nem kávézom, a szagát se bírom, de egyszer-egyszer rámentem egy két csészére.
Imádják a gyümölcsleveket, ezekből is hihetetlen választék van a polcokon. Két euróért másfél liter , 100%-os, bio levet kapsz és ezek tényleg nagyon tutik. Nekem az alma a kedvencem, de a narancs mindenütt, bármikor kérhető legyen az benzinkút, vagy étterem. (Ennek oka, hogy a holland uralkodóház neve: Oranje = narancssárga. Per pill. Narancssárga Vilmos -Willem van Oranje és van még vagy húsz neve- uralkodik arrafelé. Ennek megfelelően a narancs a nemzeti szín és magát a gyümölcsöt is imádják.)
Kenyér.
Felejtős. A legjobb kenyerük is gyengébb, mint a hazai pirítósba való olyan előre szeletelt kenyér.
Puha, alig van benne kraft és két órával később újra éhes vagy.
Sok különböző kenyeret kapni a közértekben, van sima, magvas stb , még gesztenyéset is láttam egyszer. A kukoricás egész ehető.
A többi péksütemény viszont finom, azokból bátran lehet választani, nagy baj nem lehet.
Kenyérre én azt a megfejtést találtam ki, hogy lehet venni 32 (!) centért sütnivaló bagettet: két, harminc centis bagett figyel a műanyag zacsiban, sütőben 7-8 perc alatt megsül és az valami iszonyat jó.
Laktat is, tehát reggelinek ideális. Ennek megfelelő a kis cipős zacskó, abban azt hiszem 38 centért van hat darab zsömle méretű cipó, ugyanúgy meg kell sütni.
Felvágottak: na, abból szintén bőséges a választék, még a mi olaszunkhoz is találtam hasonlót.
A hollandok nagyon kevés sertéshúst esznek, inkább marha vagy bárány kerül az asztalukra és persze sok csirke. A felvágott is inkább ezekből készül és zsírt nem is lehet venni. 
Szalonna is ritka, vagy az amerikai típusú bacon szalonna kapható (egyik kedvenc kifejezésem :)), vagy apróra vágott kis szalonnakockák, amit salátákba szánnak. Én belenyomattam pörköltbe, paprikás csirkébe, de krumplis tésztába is.
Egyik lakótársam egy magyar lány volt olyan két éven át Amszterdamban és a holland barátja gyakran jött át hozzánk. Imádja a krumplis tésztámat, amit szalonnával, sokféle fűszerrel és paradicsommal szoktam bolondítani. Mindig kérdezi: potatopasta? Hol a potatopasta??
Ami számomra emészthetetlen volt, azok a vajas kenyérre szánt izék.
Vannak ezek a különböző, dobozban kapható okosságok, amiket rászórnak a kenyérre, mint mi a sót. De ezek édes cukrok, ami kb egy milliméteres golyókra van aprítva.
Kedvencem az egérszar (én neveztem így el), ami csokireszelék lenne, de így néz ki:





Gyerekek imádják, ez szokott lenni a tízórai.
Nos, átlaghollandunk reggelizett, elmegy munkát végezni. Délben ebédszünet, amikor nincs főtt kaja.
Ők ilyenkor nem esznek főtt ételt, csak pár szendvicset tolnak be arcba.
A főétkezés este a vacsora, ami sok családnál kötelezően 18.00-18.30 közt zajlik.
Ez annyira így van, sok (főleg idősebb) ember nem hajlandó semmit se csinálni ebben a fél órában, csak eszik.
Ezt egy idő után belekalkuláltam a programszervezésbe, tehát nem állítottam be tulajhoz ekkor még az aktuális lakbérrel sem.
Itt kezdődnek a nagyobb különbségek.
A köret jellemzően saláta, amitől én személy szerint falra mászom :)
Ezt lehet izmosítani ezerféleképpen, félkész okosságok vannak az üzletekben erre a célra.
Népszerű a spagetti, vagy bolognai.
Halat is kellemes mennyiségben esznek, ennek örültem, mert én is nagy halas vagyok.
Rákot is ettem már ott, akkor viszont kikerekedett a szemem, mikor fent említett holland srác kedveskedni akart és egy este arra mentem haza: főz.
Garnélás történetet dobott össze, amit segítettünk neki előkészíteni, ő közben hét üveg étolajat öntött a fazékba, belenyomatta a fűszereket és olyan két kiló rákot, majd mindezt megfőzte, mint egy levest.
Nem volt valami biztató, de finom lett. :)

Másik jellemző holland kaja a stampoot.
Krumplipürébe savanyú, vágott káposztát és spenótot kevernek, egy szál főtt kolbász jár mellé.



A frikandel...az valami eszméletlen egy találmány.
Tehén.
Van olyan.
Szép nagy állat, csendes és szeretjük. Az íze miatt is.
A hollandok is szívesen fogyasztják, a tőgyét se hagyják veszni: ledarálják, némi fűszert adnak hozzá, tizenöt centis rudakat formáznak a pépből és ezt lefagyasztják.
Olajban ki lehet sütni és én szeretem :)
Az benne a nagyszerű, hogy dobozban lehet venni a boltok mirelit hűtőjében: egy dobozban húsz darab van belőle és másfél kg húsról beszélünk 1,89 euróért.
Mikor az ember csóró, akkor ez nagyon hasznos tud lenni.
Laktatós is: megettem négy ilyet olyan frissen sütött bagettel, tettem rá édes chili szószt (amit direkt fikkandel mellé ajánlanak) és nem volt bajom egész nap.



Hollandiában nincsenek hipermarketek: Tesco, Cora, Spar ismeretlen arrafelé.
Pár nagyobb lánc létezik, mind olyan, mint itthon a Coop, vagy CBA.
Ezek a következők (drágaság – minőség szerint csökkenő sorrendben): Albert Heijn, Deka, Aldi, Lidl, C1000.
Én Deka és AH közt szoktam ingázni.
Az árak kb olyanok, mint a hazaiak és nem túlzok.
Két kiló sajt 8,99 euró.
Egy kiló csirkecomb 1.5 euró
Egy kg kenyér 0.89 – 2 euró (ez utóbbi spéci magánpékség kenyere, ami nagyon finom)
Paradicsom 0.8 – 1 euró
De tessék, összeszedtem a honlapokat, böngéssze akit érdekel (vagy érint :)):


Ja igen, megemlékeznék még az oldalasról. Náluk ez sokkal népszerűbb, mint itthon és teljesen másképp is készítik. Ha nem látom, milyen csontról szedik le a húst, akkor nem jövök rá, mit eszem.
Ők valamilyen édes szósszal öntik le, illetve bepácolják vele: nagyon jó tud lenni.
Kocsmákban szoktak ilyen ajánlatok lenni, hogy spare ribs-ből ehetsz amennyit bírsz tizenegy euróért. Az ez az ízletes oldalas. Kipróbálandó, én imádom.


Zöldpaprikát nem ismerik, de van kaliforniai paprika sárga, zöld és piros színben. Pirospaprikát itthonról szoktam mgammal vinni, ami kint van narancssárga és semmi íze.

Nos, nagyjából ennyi a holland konyha. Eredeti kajájuk nem sok van, inkább más népek bevált fogásait készítik.
Úgy nézem, amit végig szeretnék venni, az bőven nem fog beleférni egyetlen bejegyzésbe, ezért lesz ennek folytatása is.


Addig is eet smakelijk!! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése